Hot-stamping – tłoczenie folią na gorąco

Hot-stamping zwany również termodrukiem, hot-printem to technika druku z użyciem folii hot-stampingowej i matryc wypukłych wykonanych z materiału przewodzącego ciepło. Hot-stampingu używa się do uszlachetniania druku, ozdabiania przedmiotów, znakowania i zabezpieczenia druku.

W przypadku opraw introligatorskich, bardzo często tłoczy się FOLIĄ JAŚNIEJSZĄ OD TŁA. Tym samym, opracowanie winno ZAWSZE uwzględniać stosunek kontrastu koloru folii, do koloru oprawy poddawanej takiemu uszlachetnianiu.

Współczesne księgi znaku (będące częścią identyfikacji wizualnej podmiotów) często nie przewidują reprodukcji elementów graficznych w postaci achromatycznej, często utrudniając taką reprodukcję zastosowanymi w logo przejściami tonalnymi lub ilością kolorów. Księgi znaku z zasady nie dopuszczają ingerencji w logo w postaci zmiany lub dodania dodatkowych elementów, jednak by zachować poprawny stosunek kolorów kontrastów są to często zabiegi konieczne. Jednocześnie, zamiana obrysu na pełne pokrycie folią przy niektórych elementach o dużej powierzchni uniemożliwia dobrą jakość przetłoczeń, co jest jednym z powodów wybierania przez wykonawców wersji z zasady niepoprawnej – negatywowej, gdyż brak ingerencji w całość logo jest dla wykonawcy bezpieczne. W takiej sytuacji, opracowania odcisków pieczętnych lub innych materiałów do druku zwykle nie mają zastosowania, gdyż tworzą wizualnie „efekt negatywu”, co w najlepszym wypadku ogranicza czytelność, a zazwyczaj jest niezgodne ze sztuką. Tym samym, wykorzystanie takich materiałów wprost nie jest zalecane. Najbardziej jaskrawymi przykładami są elementy jak twarze, postaci czy zwierzęta, gdzie tłoczenie wersji linearnej folią jaśniejszą od tła sprawia, że elementy te przestają być czytelne.

Naszym klientom zawsze doradzamy POPRAWNĄ interpretację transkrypcji znaku graficznego na postać achromatyczną (1 kolor).

Jako, iż jakość naszych produktów, ich poprawność i zgodność ze sztuką jest dla nas rzeczą priorytetową, przygotowując projekt do tłoczenia przedstawiamy naszą propozycję optymalnego wariantu tłoczenia. Podstawowo istotna jest tu czytelność, w tym uniknięcie efektu negatywu. Czasami zalecamy wykorzystanie rastrowania (pojedynczy wzór lub wiele zróżnicowanych pod względem rodzaju i/lub gęstości), by oddać różne kolory oryginalnie występujące w znaku. Bywa, iż użycie rastra jest jedynym sposobem gwarantującym poprawność interpretacji przy zachowaniu czytelności i dobrej jakości pokrycia.

Naszym klientom zawsze doradzamy POPRAWNĄ interpretację transkrypcji znaku graficznego na postać achromatyczną (1 kolor).

Jako, iż jakość naszych produktów, ich poprawność i zgodność ze sztuką jest dla nas rzeczą priorytetową, przygotowując projekt do tłoczenia przedstawiamy naszą propozycję optymalnego wariantu tłoczenia. Podstawowo istotna jest tu czytelność, w tym uniknięcie efektu negatywu. Czasami zalecamy wykorzystanie rastrowania (pojedynczy wzór lub wiele zróżnicowanych pod względem rodzaju i/lub gęstości), by oddać różne kolory oryginalnie występujące w znaku. Bywa, iż użycie rastra jest jedynym sposobem gwarantującym poprawność interpretacji przy zachowaniu czytelności i dobrej jakości pokrycia.

Do pierwszego zamówienia z usługą hot-stampingu (złocenia) doliczany jest jednorazowy koszt wykonania matrycy; Zależny jest on od jej powierzchni, ilości kolorów w projekcie oraz stopnia jego komplikacji. Po wykonaniu usługi matryca zostaje przechowana do następnego zlecenia lub – na życzenie – oddana klientowi.

Do wyboru klienta pozostawiamy pełną gamę typów i kolorów folii.

Przykłady rastrowania (kliknij by powiększyć)

Tłoczenie ślepe / suche

W przypadku niektórych wyrobów bardziej odpowiednią metodą zdobniczą może się okazać tłoczenie bez użycia folii hot-stampingowej, czyli tzw. „tłoczenie ślepe”. Opracowanie niekiedy wymaga jednak dłuższej przygotowalni graficznej i w całości bywa bardziej skomplikowane od wykonania hot-stampingu. Jedną z zasadniczych zalet tego typu uszlachetniania jest m.in współgranie tłoczonego wzoru i stanowienie całości z tłoczonym obiektem. Nie zawsze bowiem folie metaliczne pasują tak do logotypu, okazji jak i samej oprawy czy obiektu do której jest przeznaczony. Dodatkowo, tłoczenie ślepe może być wykonane w większym rozmiarze niż analogiczny wzór tłoczony przy użyciu folii hot-stampingowej.

Tłoczenie (nazywane też suchym tłokiem) w poligrafii – rodzaj uszlachetnienia druku. Jest to proces tworzenia w materiale tłoczonym (zwykle papier, często tworzywa sztuczne, skóra) trójwymiarowego wzoru (2,5 D) przez ściśnięcie matrycą/patrycą, zazwyczaj w celu uwypuklenia nadrukowanego wcześniej wzoru (napis, logo, ozdobnik). Tłoczenie odbywa się w temp. otoczenia lub tłocznik jest podgrzewany do temperatury kilkudziesięciu °C, dzięki temu tłoczony materiał po ustąpieniu tłoka w większym stopniu zachowuje odkształcenie. Czasem używane są jeszcze wyższe temperatury, by tłoczony materiał dodatkowo odbarwić.

Podtłoczenie ozdobne (deseń)

Wariantem i usługą dodatkową jest podtłaczanie teczek dla uzyskania ozdobnej powierzchni o luksusowym wyglądzie. Deseń „karo” pozwala uzyskać ciekawy efekt przypominający pikowanie. Matryca do tłoczenia wykonywana jest indywidualnie z uwzględnieniem układu – kształtu logotypu, elementów graficznych i tekstowych.  Dostępna jest też jednak możliwość zastosowania układu standardowego, z motywem klucza wiolinowego oraz polem do personalizacji teczki.

Zdobienie obustronne

Standardowo tłoczona jest czołowa strona oprawy, jednak dostępna jest cała powierzchnia oprawy, którą wykorzystać można na stopki teleadresowe, dodatkowe logotypy, herby czy loga sponsorów. Możliwe jest też łączenie różnych folii i/lub technik zdobienia (np. grawerowanie laserowe, tłoczenie ślepe etc.)

Więcej kolorów tłoczenia

Opcjonalnie, realizujemy usługę hot-stampingu w większej ilości kolorów (standardowo jest to 1 kolor). Jest to polecane w sytuacji, gdy logo jest proste, kolory folii odpowiadają jego kolorystyce a życzeniem Klienta jest zachowanie logotypu w postaci barwnej. W przypadku większej ilości kolorów, kolorów niestandardowych lub przejść tonalnych, polecane jest zastosowanie barwnego tłoczonego emblematu Print+Press™ (jeśli jest to możliwe).